Talviuinnit varusteluvinkit!

06.11.2017 | klo 14:48 | Uutiset

Pipo mukaan ja Altaalle uimaan


Olet sitten kastelematta hiukset tai kastelet niin nyt on aika ottaa uimahattu, lakki tai pipo mukaan kun saavut Allas Sea Poolille! Samaan syssyyn kannattaa ottaa rohkeusmuskelit mukaan sillä meri on auki Altaalla koko talven. Merivesiallas tarjoaa läpi talven autenttisen avantouintikokemuksen joten nyt myös kylmävesiuinti lämminvesiuinnin lisäksi on myös mahdollista.

Talviuinti Altaalla tarkoittaa uimista Altaan isossa lämminvesialtaassa joka on läpi talven +27 asteista. Ja talviuinti tarkoittaa myös uintia kylmässä, kyljessä olevan Itämeren lämpöisessä vedessä, Altaan merivesialtaassa. Molemmat vaihtoehdot tarjoavat upean kokemuksen, rentoutusta tai treeniä kunkin valitsemalla tavalla. Kesällä riitti uikkarit ja pyyhe, talvella voi varustautua joko omin tai vuokratuottein.
 

Talviuinnin varusteluvinkit


Ota mukaan päähine kun saavut Altaalle. Uimalakki on paras vaihtoehto niille jotka uivat matkaa tai tekevät treeniä, ja on hyvä tietää että niitä löytyy myös vuorellisina talviuimareille. Jos pääasiassa esimerkiksi vesijuokset tällöin ihan perinteinen villapipo on hyvä suoja. Jos taas viima käy korviin kannattaa ottaa mukaan sellainen päähine joka varmasti pitää tuulta. Koska vesi on lämmintä ja pää taas pinnalla raikkaassa talvi-ilmassa kannattaa aina huolehtia suojauksesta, niin lasten kuin aikuisten. Saunoistamme altaille on jonkinmoinen siirtymä jonka kesällä voi käyttää maisemien ihailuun, mutta talvella matka tuntuu pitkälle viimasta ja tuulesta johtuen, olemmehan ihan Itämeren äärellä. Suosittelemme siis, että uimarit ottaisivat mahdollisimman isot pyyhkeet tai jopa kylpytakit matkaan jotta kulku olisi mahdollisimman miellyttävää. Voit ottaa mukaan myös avantouintiin tarkoitetut kengät tai sukat tai turvalliset ja suojaavat kengät siirtymiseen saunasta altaille. Marraskuusta 2017 lähtien Allas Sea Poolilla on lämpömatot joita pitkin on turvallista ja mukavaa siirtyä saunoista uimaan. Merivesialtaaseen tulevat loivemmat rappuset ja kaikkien rappusten kahvat on suojattu jäätymisen estävin materiaalein jotta nouseminen Altaasta on miellyttävää myös talvella.

*Päähine tai pipo (huomioithan kastumisen)
*Iso suojaava pyyhe
*Kylpytakki halutessasi
*Avantouintiin sopivat sukat, kengät tai kylmyydeltä suojaavat jalkineet
Huomioithan että meiltä voit vuokrata myös varusteita talviuintia varten.


Merivesiallas


Talviuinniksi mielletään täällä Suomessa avantouinti. Se perinteinen pulahdus hyiseen veteen jota pidetään sulana läpi talven. Samanlaisen kokemuksen tarjoaa Allas Sea Poolin merivesiallas. Merivesiallas on aina Itämeren veden lämpöistä ja allas pysyy sulana sen vesikierron takia. Vesi kerätään kauempaa mereltä, se suodatetaan ja puhdistetaan ja merivesialtaasta se kulkee läpi pohjassa olevan vettä läpipäästävän verkon kautta. Eli siis tarjolla on kylmää, talvella jopa hyistä, puhdasta merivettä joka on sulana läpi talven. Altaassa voi pulahtamisen lisäksi uida, merivesialtaan koko on 25 x 12 metriä ja syvyys 180 cm.

 

Talviuinnin edut ja vaikutukset

 

Avantouinnista ja kylmän veden positiivisista vaikutuksista sekä kroppaan että kupoliin on puhuttu viime vuosina positiiviseen sävyyn. Jo 2000-luvun alussa Oulun yliopiston tutkimuksissa todettiin kuinka positiivisesti säännöllinen pulikointi jääkylmässä vedessä vaikuttaa talviuimarin fysiologiaan ja tuo tullessaan myös psykologisia vaikutuksia. Tutkimuksessa seurattiin mm. vereen erittyvien hormoonien määrää ja terveydentilan muutosta avantouimareilla.

Avantoon mennessä ääreisverenkierto vähenee ja veri ohjautuu kehon keskiosiin. Verenpaine nousee, verisuoniston tilavuus pienenee ja verenkierron vastus lisääntyy. Iho välittää signaaleja keskushermostoon joka lisää verisuonia supistavan hormonin eritystä. Tapahtuu kylmäaltistusta jonka toistuessa elimistö sopeutuu ja tuo hermoston vaste, verisuonia supistavan hormonin eritys pienenee. Kylmätuntemukset vähenevät ja sietokyky kasvaa. Oulun yliopiston tutkimuksessa jo tuolloin 2000-luvun alussa todettiin, että vaikutus verenpaineeseen on positiivinen. Nyt myöhemmin on tutkittu että kylmäaltistuksella on vaikutusta dopamiiniin ja sen tuotantoon ja sitä myöten mm. stressin hallintaan. Avantouinnin ollessa haaste, todellinen hyytävä kokemus sen voittamisen tutkittiin kohentavan myös itsetuntoa. Ja kohentaahan se, rohkeus pulahtaa hyiseen veteen.

 

Avannosta avain parempaan vointiin

 

Osa avantouimareista harrastaa pulahtamista ja jopa pitkänmatkan talviuintia terveyssyistä. Toiset hoitavat pitkäaikaissairauksia ja särkyjä ja osa pyrkii ehkäisemään sairauksia. Avantouinnin uskotaan auttavan muun muassa astmaan, reumaan, verenkierron sairauksiin. Uimareiden kokemusten mukaan myös stressi jää pinnan alle samoin kuin univaikeudet. Säännöllisen avantouinnin uskotaan myös ehkäisevän hengitystieinfentioita ja sairastumiskierrettä.

Säännöllinen ja jatkuva kylmäkaraisu voimistaa elimistön puolustusjärjestelmää ja parantaa siten vastustuskykyä ja tämän karaisun tunnistetaan vahvistavan myös mieltä. Fysiologinen stressireaktio vaikuttaa positiivisesti kun psyykkinen mielihyvä tulee mukaan kuvioon.



Ei yksi vaan useampi kerta



Tutkimukset ovat osoittaneet että paras vaikutus syntyy säännöllisestä pulahtamisesta sekä uintiharjoituksista. Mitä useammin ja säännöllisemmin käy sitä vankemmat ovat vaikutukset, tällöin mielihyvähormonien, endorfiinien tuotanto lisääntyy. Ja kuten toisin uskotaan, kerrallansa pitäisi pulahtaa useamman kerran kuin vain yhden kerran. Altaalla järjestetään talviuinnin kursseja, joissa yhden kerran sijaan merivesialtaassa käydään 3 kertaa, välillä tietysti lämmitellään. Tätä kurssia kutsumme Talviuintitunniksi jossa opetellaan talviuintitekniikkaa 20 minuuttia Altaan +27 asteisessa lämminvesialtaassa ja sen jälkeen kehitetään omaa kylmäkestävyyttä kastautumalla kolme kertaa ohjaajan opastuksella merivesialtaaseen. Tämä kurssi sopii jo avantouintia harrastaville sekä mukaan voivat tulla myös ensikertalaiset.

Tästä se lähtee, tämän talven talviuintikausi!
 

LISÄTIETOJA